Boligforeningen AAB
Afdeling 16

Referat af Afdeling 16’s ordinære medlemsmøde 2022

Tid: Tirsdag d. 10. maj 2022 kl. 19.00

Sted: afdelingens beboerlokaler, Bavnevangen 45


Referent: Kristine Boeskov

Antal stemmeberettigede beboere tilstede: 42


Ad 1. Valg af dirigent. Birgitte Høegh vælges.

Info om repræsentantskabsmøde i AAB fra repræsentant fra bestyrelsen Jens Nybo (?).

 

Ad 2. Beretning fra bestyrelsen. Skriftlig beretning er udsendt. Der henvises til denne. Omkring sidst i juli afholdes afdelingens 100 års jubilæum, som er udskudt pga. covid 19.


Spørgsmål til beretningen: Der spørges til hvad der kan gøres ved at plastikskraldespanden ikke er stor nok, dvs. det flyder med plastik. Birgitte vil skrive til de ansvarlige og forhøre sig.


Godkendelse af beretning: beretningen godkendes med 40 stemmer for, ingen imod, ingen blanke stemmer. (en enkelt beboer kom først efter dette punkt, derfor kun 40 stemmer).


Ad 3. Regnskab 2021. Der er 50.000 kr. i overskud som bliver afviklet over tre år i overskudsbalancen. Overskuddet kommer af besparelser ift. ejendomsskatter, forsikringer, samt ejendomsbestyrelsens udgifter.


Der er ingen spørgsmål til regnskabet, og det tages til efterretning.


Ad 4. Budget 2023. Der kommer en mindre huslejestigning pga. øgede henlæggelser til drift- og vedligeholdelsesplan. Omkring 2026 skal der muligvis skiftes vinduer, hvilket er en stor post i budgettet.


Det er på nuværende tidspunkt uklart hvilke krav der stilles ifm. skift af vinduer fra kommunens side.

Ingen spørgsmål eller bemærkninger.


Afstemning: vedtages med 40 stemmer for, 2 stemmer ikke, ingen imod.


Ad 5. Indkomne forslag.  


a. Vedtagelse af nyt råderetskatalog – det skyldes, at der er ændret i standardråderetskataloget. Dette skal opdateres ift. gældende regler og krav fra Københavns Kommune.


Afstemning: 40 for, 2 imod og ingen blanke stemmer. Forslaget vedtages.


b. Nyt Køkken. Afdelingen skal fremover betale 25.000 kr. for forbedringer af køkken og bad. Det er aftalt med AAB at vi kan lave 5 køkkener om året for at holde udgifterne nede.


Ordningen med nyt køkken diskuteres. Det pointeres at der skal laves aftale med afdelingsbestyrelse inden der laves nyt køkken, hvis man vil have penge refunderet ved fraflytning.


Det pointeres at de 25.000 fra afdelingen kun skal betales når afdelingen medfinansierer af køkkenet, ikke hvis det finansieres privat af beboer.


Muligheder og begrænsninger ved ordningen diskuteres.

Bestyrelsen anbefaler et ja.


Afstemning: 40 for, 2 imod og ingen blanke stemmer. Forslaget vedtages.

c. Nyt Bad. Afdelingen skal fremover betale 12.500 kr. for forbedringer af køkken og bad.


Afstemning: 40 for, 2 imod, ingen blanke stemmer. Forslaget vedtages.


d. Ejendommen gennemgås med henblik på vurdering af bygningernes brandsikkerhed, og etablering af nødvendige brandtekniske tiltag.


Bemærkninger:

-         Der står meget affald på lofterne og trapperne. Dette er også til brandfare.

-         Der er døre ved lofterne der ikke lukker ordentligt, også dette er til brandfare, og det burde stå på dørene at de skal lukkes ordentligt.

-         Der spørges til om ikke det er gjort af Covi for nylig. Bestyrelsen forklarer at dette er en ekstra indsats på baggrund af branden i Vanløse.

-         Der spørges om der kan sættes skilte op i opgangen om at der ikke må ryges på bagtrappen.

-         Der spørges til prisen for et eftersyn. Svar fra bestyrelsen: 30.000-40.000. Hvis udgifterne til brandsikringen efterfølgende er store, skal dette til godkendelse på et medlemsmøde.


Afstemning: 42 stemmer for, ingen imod, ingen blanke stemmer.


Ad 6. Valg.  

a) Afdelingsformand Frank Petersen modtager genvalg for 2 år

Ingen andre stiller op. Frank Petersen genvælges.


b) Bestyrelsesmedlem Mette Rolsted modtager genvalg for 2 år

Ingen andre stiller op. Mette Rolsted genvælges.


c) To suppleanter til afdelingsbestyrelsen: Kristine Lausten Boeskov og Mikael Bjerrum modtager genvalg for et år.


Ingen andre stiller op. Kristine Boeskov og Mikael Bjerrum genvælges.


7. Eventuelt.

-         Der spørges til hvad planerne er for 100 års jubilæet. Bestyrelsen vil snart give mulighed for at man kan melde sig til at være med til at arrangere dagen. Dvs. der skal laves et festudvalg og et snarligt møde.


-         Der spørges til loppemarked. Birgitte svarer: det bliver ikke til noget i år, men næste år.


-         Der spørges til praksis ifm. fremsendelse af budgettet i god tid inden afdelingsmødet. Det er opfattelsen fra spørgeren at disse ikke fremsendes i god nok tid, så det ikke er muligt for beboerne at indsende forslag til budgettet inden afdelingsmødet.


Bestyrelsen pointerer at spørgeren er i sin gode ret til at komme med forslag fjorten dage før mødet, også selvom budgettet endnu ikke er sendt ud.


Budgettet kan vi ikke rykke grundlæggende på, men vi kan stemme for eller imod de indkomne forslag fra beboere eller fra bestyrelsen omhandlende hvad vi skal bruge de penge der er til rådighed på.


Referant:


Kristine Boeskov

Formand:


Frank Petersen